موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
 خبر: ۳۸۷۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
دانش‌پژوه دکتری مطالعات راهبردی امنیت ملی و قرآن‌پژوه سطح سه حوزه گفت: «مرکز مطالعات راهبردی در عرصه علوم و معارف قرآن کریم» با هدف بهره‌مندی از «دانش راهبردی و تفسیر و علوم قرآن» تأسیس شود.

مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف قرآن تاسیس شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مولایی، دانش‌پژوه دکتری مطالعات راهبردی امنیت ملی و قرآن‌پژوه سطح سه حوزه، امروز، ۲۱ بهمن‌ماه، در کرسی ارائه نظریه «امنیت فرهنگی قرآن‌محور» در مؤسسه تمهید با بیان اینکه رسانه یکی از پیشران‌های جهانی شدن است، گفت: جنبش‌های نوین اجتماعی، فمینیسم و رسانه‌های ارتباط جمعی تلاش کرده‌اند که به تخریب زیرساخت‌های فرهنگی و امنیت ملی بپردازند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت منابع دینی برای مدیریت فرهنگی جامعه و رشد و تعالی امنیت فرهنگی و به تبع آن امنیت ملی تصریح کرد: بهترین الگو برای مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی مردم ایران، الگویی برگرفته از منابع دینی است؛ زیرا منابع دینی مخصوصاً دین مبین اسلام پاسخ کامل به نیازهای فطری بشر داشته و هماهنگ با آن‌هاست.

مولایی اظهار کرد: نکته مهم این است که باید در هنگام استخراج الگوهای راهبردی از منابع دینی، قرآن را اصل و سنت قرار دهیم، سپس از تجارب عقل و سیره عقلا استفاده کنیم؛ لذا مطالعات درون‌قرآنی نیز باید با نگاه به نزول تدریجی قرآن بوده و برای کشف فرایندهای تحول نیز باید سراغ ترتیب نزول سوره‌ها برویم.

مولایی با بیان اینکه در رابطه با قرآن دو مطالعه به ترتیب نزول سوره‌ای و به ترتیب نزول موضوعی ضرورت دارد افزود: مطالعه به ترتیب نزول سوره‌ای جهت استخراج تمام جریانات مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی و مطالعه به ترتیب نزول، موضوعی جهت شناخت فرآیند تغییر و تحول در عناصر فرهنگی به کمک می‌آیند.

وی با تأکید بر اینکه باید سنت اسلامی را با توجه به اولویت سنت پیامبر(ص) و سپس سنت ائمه اطهار(ع) سامان دهیم، اظهار کرد: از جمله عناصر مطلوب در استخراج الگوی راهبردی فرهنگی از قرآن کریم می‌توان به شناخت روشن ابعاد مهندسی قرآن و آشنایی با ابعاد و اجزای لازم در مهندسی فرهنگی قرآن، کشف روش «جری و تطبیق» و انطباق الگوی قرآنی بر جوامع معاصر هر یک از معصومان» اشاره  کنیم.

استفاده از جری و تطبیق

وی بیان کرد: در مرحله تطبیق بر «جامعه هدف» باید دو گام عمده را به مدد دانشمندان علوم اجتماعی و انسانی برداریم؛ اول تعمیم و انطباق دقیق الگوی مستخرجه از منابع دینی بر مردم جامعه هدف، به گونه‌ای که بتوان قرآن را از جامعه معاصران نزول منتزع و بر جامعه مورد هدف تطبیق داد و در مرحله آخر نیز باید به تناسب تفاوت‌های اختیاری و طبیعی، الگو را برای «جامعه هدف» بصورت یک مدل استاندارد عرضه کنیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این مهم می‌طلبد که یک «مرکز مطالعات راهبردی در عرصه علوم و معارف قرآن کریم» با بهره‌مندی از «دانش راهبردی و تفسیر و علوم قرآن» با مشارکت حوزه و دانشگاه تأسیس و الگوهای راهبردی از قرآن کریم استخراج شود.

مولایی بیان کرد: این نظریه می‌تواند افق جدیدی را در تولید و بومی‌سازی مفاهیم «امنیت ملی» براساس منابع دینی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور عرضه کند که ضمن تقویت مکتب امنیتی ایران، به ارائه الگوها و مدل‌های راهبردی از منابع وحیانی و دینی پرداخته و نقش بسزایی در تدوین دکترین، سیاست‌ها و اهداف راهبردی نظام حکومت اسلامی مخصوصا تدوین سند راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ریل‌گذاری گام دوم انقلاب ایفا کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی