موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

بسم الله الرحمن الرحیم

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

سیما مولانا صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف

کارنامه 37 سال کوشش و جنبش دینی ـ علمی

این کم‎ترین بنده‎ی خدای متعال، علیرضا عظیمی فر، پس از اخذ دیپلم در رشته علوم انسانی در سال 1362 ش به خواست و توفیق خداوند متعال، از دیار خود دزفول به قم هجرت و وارد حوزه علمیه مبارکه قم به قصد کسب آموزش معارف دین شدم و آن‎چه تاکنون در این سال‎ها در راه فراگیری علوم و معارف اسلامی گذرانده‎ام، جز به خواست و استعانت و لطف و فضل و عنایت خدای متعال و به دعای حضرات معصومین ـ علیهم السلام ـ، پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ و ام الائمه حضرت صدیقه طاهره فاطمه مرضیه ـ سلام الله علیها ـ و ولی نعمت‎مان حضرت صاحب الامر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ نبوده و نیست. «و ما توفیقی الا بالله»

بنابراین گزارش ذیل نشان‎گر کارنامه 37 سال فعالیت و تلاش در راه کسب معارف دینی و تحصیل علوم اسلامی است و در چند فصل،  فهرست‎وار یاد می‎شود.

 

فصل اول: تحصیل و آموزش

بند (1): با ورود به حوزه علمیه مبارکه قم در شهریور سال 1362 ش بر اساس آنچه در آن عصر میان طلاب و دانش‎آموختگان حوزه های علمیه کشور رایج و دایر می بود، دروس مقدماتی را که همان علوم ادبیات زبان عرب بود نزد استاد پرآوازه آن دوران، مرحوم شیخ محمدعلی مدرس افغانی ـ رحمة الله علیه ـ گذرانده و آموختم، لکن برخی از ابواب کتاب نام‎آشنای مغنی اللبیب را که به طور معمول طلاب نمی‎خواندند و اساتید هم درس نمی‎دادند را در منزل استاد ادیب سید محمدجواد طالقانی ـ که خداوند نگه‎دارشان بادـ خواندم و فراگرفتم.

بند (2) پس از آموزش دروس مقدماتی و آزمون شفاهی آن‎ها و کسب امتیاز عالی در آزمون آغاز به تحصیل در دروس سطح و کتاب‎های فقهی و اصولی نمودم.

الف) بخش اول از کتاب شرح اللمعه از آثار ماندگار شهید ثانی رحمة الله علیه را نزد استاد بزرگوار آیت الله حاج شیخ رضا استادی ـ که خداوند نگه دارشان بادـ و بخش دوم از مجلد اول همان کتاب را در نزد مرحوم ایت الله حاج شیح حسین راستی کاشانی ـ رحمة الله علیه ـ و بخش اول از مجلد همان کتاب را نزد مرحوم آیت الله سید محمدجواد ذهنی تهرانی ـ رحمة الله علیه ـ شاگردی و کسب آموزش نمودم و اصول فقه مظفر را از آغاز مجلد اول در نزد آیه الله استاد ارجمند حاج سید هاشم حسینی بوشهری ـ که خداوند نگه دارشان باد ـ و مجلد دوم همان کتاب را در نزد آیه الله سید محسن موسوی گرگانی ـ که خداوند نگه دارشان باد ـ آموزش دیدم.

ب) کتاب فاخر و گرانسنگ مکاسب شیخ اعظم انصاری ـ رحمة الله علیه ـ از مبحث مکاسب محرمه و بیع و خیارات را در نزد استاد نام‎آشنای آن روزگار، مرحوم آیت الله حاج شیخ احمد پایانی اردبیلی رحمة الله علیه و نیز مجلد اول کتاب ارزشمند کفایه الاصول را در محضر آن مرحوم آموختم؛ لکن مجلد دوم از همان کتاب را با یکی از دوستان طلبه فاضل با مباحثه علمی و مراجعه به شروح آن کتاب خواندم.

ج) با سپری کردن دروس سطح یادشده در پایه های مختلف با استعانت از خداوند متعال امتحانات کتبی و شفاهی پایه های مختلف تحصیلی را با موفقیت گذراندم و آغاز به دروس خارج فقه و اصول نمودم.

بند (3) درس خارج اصول فقه را نزد آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر سبحانی ـ که خداوند نگه دارشان باد ـ به مدت 7 سال و یک دوره کامل افتخاری شاگردی و درس آموزی داشتم و خارج درس فقه را از اواخر کتاب زکات و آغاز کتاب خمس و حج و جهاد به مدت 12 سال تا روز درگذشت یگانه استاد فقیه و عارف عصر حاضر مرحوم ایت الله العظمی حاج شیخ محمدتقی بهجت ـ که همواره رحمت و رضوان الهی بر او باد ـ تلمذ نمودم.

اما پس از وفات آن فقیه پارسا و پرهیزکار درسال 1388 ش به توفیق الهی در درس خارج فقه مکاسب مبحث خیارات فقیه، حکیم و مفسر هم‎روزگار ما، آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالله جوادی آملی ـ که خداوند عمر طولانی باعزت و سلامت به ایشان کرامت فرماید ـ به مدت سه سال شرکت کردم و لکن به دلیل اشتغالات فراوان و از جمله رفت و آمد به شهر اهواز که با مشورت و توصیه اکید معظم له بود، از ادامه شاگردی و حضور در درس استاد ارجمند محروم شدم.

بند (4) در سال 1373 ش به دلیل علاقه شدید به یادگیری و آشنایی با معارف بلند آیات قرآن کریم، در آزمون ورودی رشته تفسیر و علوم قرآنی در مقطع تحصیلی سطح چهار در مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی با اشراف آیت الله العظمی حاج شیخ ناصر مکارم شیرازی ـ که خداوند متعال نگه دارشان باد ـ شرکت و با کسب امتیاز پذیرفته شدم.

این فصل از دوران تحصیل و آموزش، سرآغاز تازه و بسیار خوشایندی در فعالیت و کوشش علمی ـدینی برایم فراهم ساخت که به خواست و استعانت و لطف و توفیق خدای متعال تا به امروز ادامه داشته است. این دوره آموزشی که مدتش 4 سال به طول انجامید، در نزد اساتید بزرگواری دروس تفسیر و علوم وابسته به قرآن را فراگرفتم و اساسی ترین و عمده ترین دروس آموزشی را نزد این اساتید آموختم:

1) مرحوم ایت الله حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی ـ رحمة الله علیه ـ

2) مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدهادی معرفت ـ رحمة الله علیه ـ

3) مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدرضا فاکر خراسانی ـ رحمة الله علیه ـ

4) آیت الله حاج شیخ رضا استادی  ـ که خداوند نگهدارشان باد ـ

5) آیت الله حاج شیخ محمود رجبی ـ که خداوند نگهدارشان باد ـ

6) حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمود عبدالهی  ـ که خداوند نگه دارشان بادـ

7) حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدرضا آشتیانی ـ که خداوند نگه دارشان بادـ

اما با آزمون واحدهای درسی این دوره آموزشی ـ تحصیلی و دریافت مدرک تحصیلی پایان دوره و فارغ التحصیلی، راه برای تداوم تلاش مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه دانش تفسیر و علوم وابسته به آن برایم هموار گردید و همواره خداوند متعال را شاکر و سپاسگزارم.

 

فصل دوم: تدریس

اکنون که خاطرات گذشته کارنامه خودم را از ذهنم عبور می‎دهم، به یاد دارم پس از مدت کوتاهی که دروس مقدماتی را نزد استادان بزرگوارم آموختم، شروع به تدریس متون ادبیات عرب، که در حوزه‎های علمیه رایج بود، چون جامع المقدمات، سیوطی، مغنی اللبیب و مطول با تعدادی از طلاب نمودم. پس از مدتی اصول فقه مظفر و منطق مظفر و مکاسب محرمه و رسائل شیخ انصاری رحمة الله علیه و کفایه الاصول را برای برخی از طلاب عزیز بیان و تدریس و مباحثه داشته‎ام.

یادآوری: در گذشته شیوه رایج و دارج در حوزه علمیه آن بود که دانش‎آموختگان حوزوی به اختیار خود استاد و درس آموزشی را انتخاب می‎کردند و زمان و مکان و برگزاری درس در روزهایی مشخص و حتی اوقات تعطیل با توافق استاد و شاگرد اتفاق می‎افتاد.

اما بخش دیگر از دروسی که این حقیر تدریس داشته در مدارس و مراکز حوزوی برگزار گردیده است و از جمله :

1) مدرسه علمیه حقانی، درس علوم قرآنی پایه ششم

2) جامعه الزهرا  دروس تفسیر و علوم قرآنی برای طلاب خواهر سطح سه

3) حوزه علمیه دارالعلم آیت الله بهبهانی رحمة الله علیه در اهواز،

الف. دروس پایه های سطح یک در سال‎های 1368 تا 1370 ش،

ب. سطح سه تفسیر و علوم قرآنی در سال های 1393 تا 1395 ش،

ج. سطح سه رشته تخصصی مهدویت در سال‎های 1397 تا 1399 ش که به خواست و استعانت الهی تا هم‎اکنون تداوم داشته است.

4) موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه، تدریس دروس سطح سه و چهار تخصصی تفسیر و علوم قرآنی

5) تدریس دروس کارشناسی رشته تفسیر و علوم قرآنی در دانشکده علوم قرآنی میبد یزد به مدت 4 سال

6) تدریس دروس کارشناسی ارشد رشته تفسیر و علوم قرآنی در دانشکده اصول دین شهرستان دزفول به مدت 2 سال

7) تدریس دروس سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآنی در حوزه علمیه مکتب الزهراء  سلام الله علیها شهرستان اهواز از سال تحصیلی 93 تا 97 به مدت 5 سال

8) تدریس دروس سطح چهار رشته تفسیر و علوم قرآنی در حوزه علمیه مکتب الزهراء سلام الله علیها شهرستان اهواز از سال 97 تا 99 ش که تا به امروز به خواست و استعانت خداوند متعال تداوم داشته است.

 

 

 

فصل سوم: تحقیق و پژوهش

نخستین بار در سال 1376 ش با قبولی در آزمون شفاهی و ورود به موسسه دایره المعارف فقه اهل بیت علیهم السلام با اشراف و مسئولیت مرحوم آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی ـ رحمة الله علیه ـ به خواست و توفیق خدای متعال، فعالیت‎های تحقیقی و پژوهشی را آغاز کردم و در آن موسسه به مدت 4 سال در بخش دایره المعارف به کارهای پژوهشی در زمینه فقه شیعه مذهب امامیه با سبک و اسلوب دانشنامه نویسی/ دایره المعارف نگاری اشتغال داشته‎ام و هم‎زمان و در همان سال یاد شده در دفتر پاسخگویی به سوالات و شبهات قرآنی وابسته به مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی حوزه علمیه قم با عده‎ای از اساتید و دانشوران همکاری تحقیقاتی می‎نمودم.

در سال 1384 ش به عنوان پژوهشگر با موسسه انتظار نور که هم اکنون به نام پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی شناخته می‎شود و وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه است، فعالیت داشته و این همکاری تا سال 1388ش ادامه یافت.

از دیگر فعالیت‎های پژوهشی حقیر آن است که از سال 1388 ش تاکنون (1399 ش) به مدت 11 سال است که به عنوان داور و ارزیاب و عضو همکار در جشنواره علامه حلی رحمة الله علیه زیرمجموعه معاونت پژوهش حوزه‎های علمیه فعالیت داشته‎ام.

از دیگر فعالیت‎ها به عنوان استاد راهنما، مشاور و داور پایان نامه های دانش آموختگان حوزوی برادر و بطور عمده خواهر تاکنون اشتغال داشته‎ام.

 

فصل چهارم) تألیفات و آثار

به خواست و استعانت و توفیق خداوند توانا و دانا، تاکنون چند مقاله علمی ـ پژوهشی در مجلات تخصصی و نیز چند کتاب به قلم این بنده‎ی ناچیز به زیور طبع و نشر آراسته شده است و در دسترس عموم علاقه‎مندان به معارف دینی و قرآنی قرار گرفته است.

عناوین این دست‎نوشته‎ها عبارت است از:

1) ترجمه قرآن؛ معتقدان و منتقدان (مقاله)، مجله علمی تخصصی پیام جاودان، 1384 ش.

2) بازکاوی نظریه بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن (مقاله)، همان مجله، 1383 ش.

3)   نبوت و نهاد حکومت در قرآن (مقاله)، روزنامه قدس، 1384 ش.

4) کتابشناسی توصیفی از غریب القرآن سجستانی (مقاله)، مجله پژوهشی کتاب ما، 1385 ش.

5) جریان روشن‎فکری التقاطی ایران در تفسیر قرآن (مقاله)، از سلسله مقالات کتاب آسیب شناسی جریان‎های تفسیری، ج 2، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بهار 1392 ش.

6) بررسی اصل کرامت انسانی در دولت مهدوی و اعلامیه جهانی حقوق بشر (مقاله)، از سلسله مقالات  هفتمین گفتمان مهدویت، شهریور 1384ش.

7) تبیین حقوق مالی اهل بیت علیهم السلام در قرآن و آثار و لوازم آن (مقاله)، مجله علمی ـ تخصصی نامه جامعه، ش 127، پاییز 97.

8) قرآن و عصمت اهل بیت علیهم السلام (کتاب)، انتشارات دانشکده اصول دین، قم، 1389 ش.

9) قرآن و عصمت اهل بیت علیهم السلام (کتاب)، انتشارات مهر امیرالمومنین علیه السلام، قم ، 1389 ش.

10) جهان آینده در اندیشه اسلامی (کتاب)، انتشارات مهر امیر المومنین علیه السلام، قم، چاپ سوم، 1393 ش.

11) شناخت‎نامه ابوالفضل العباس علیه السلام (کتاب)، انتشارات مهر امیر المومنین علیه السلام، قم، 1389 ش.

12) قرآن و فدک (کتاب)، انتشارات دانشکده اصول دین، قم، 1396 ش.

13) آیه ولایت و نظریه اندیشمندان و مفسران شیعه و اهل سنت (کتاب)، انتشارات دانشکده اصول دین، قم، 1391 ش.

14) آیه الولایه فی آثار مفکری و مفسری الشیعه الامامیه و اهل السنة، (کتاب) انتشارات دانشکده اصول دین، قم، 1395 ش.

15) قرآن و محبت اهل بیت ـ علیهم السلام ـ، (کتاب) انتشارات دانشکده اصول دین، قم، چاپ دوم، 1395 ش.

16) قصه فاطمه ـ سلام الله علیهاـ و فدک (کتاب)، انتشارات دانشکده اصول دین، قم، 1397 ش.

17) قرآن و حقوق مالی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ (کتاب)، انتشارات دارالفکر، قم، 1399 ش.

18) تاریخ تفسیر قرآن (کتاب)، ج 2، فصل چهارم با عنوان " تفسیر در هفت دهه‎ی آغازین عصر غیبت (330 ق ـ 400 ق)"، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، 1399 ش.

در پایان همواره خداوند متعال را در همه امور خالصانه بی‎نهایت شاکر و سپاسگزارم.

 

 

"سپاس در آغاز و انجام هر کار خداوند راست."

کم‎ترین بنده‎ی خدای متعال

علیرضا عظیمی‎فر

26/9/1399 ش

برابر با اول جمادی الاولی 1442

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی