موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

آشنایی با تفسیر تنزیلی در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین “دکتر بهجت پور” 

نویسنده کتاب تفسیر تنزیلی از چاپ سه جلد تفسیر «همگام با وحی» خبر داد و گفت: مهندسی فرهنگی و دینی جامعه و کشف روش‌های تحولی تنها با تفسیر تنزیلی ممکن است.

زمان انتشار: ۱۵م, اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۴ ق.ظ | کد خبر: 40811
tafsir.hamgam ba vahy.bahjatpor.majdedez

به گزارش خبرنگار “مجددز” حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، عضو گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، با تأکید بر ضرورت پرداختن به تفسیر تنزیلی گفت: سبک‌های مختلف تفسیر قرآن مانند تفسیر ترتیبی و موضوعی هر کدام کاربردها و مزایایی دارند ولی ما را از پرداختن به روش تنزیلی بی‌نیاز نمی‌کنند.

وی افزود: تفسیر تنزیلی روشی است که در آن تفسیر قرآن را براساس ترتیب نزول سوره‌ها یعنی از علق، مدثر، مزمل و … انجام می‌دهیم اگرچه برای اتخاذ یک روش در تفسیر باید مبانی نظری و فواید آن تشریح شود.

نویسنده کتاب تفسیر تنزیلی ادامه داد: بنده در کتاب تفسیر تنزیلی قرآن به مبانی، قواعد، اصول و فواید این روش پرداخته‌ام و مباحث نظری و شبهات آن را بررسی کرده‌ام.

وی عنوان کرد: در مبانی به حکیمانه بودن نزول قرآن اشاره و بر ضرورت مطالعه نزول تدریجی افزون بر نگاه به قرآن به مثابه یک کل تأکید شده است و در این روش ثمراتی وجود دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

اصول تفسیر تنزیلی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در مرحله اصول به بایدها و نبایدهای تفسیر توجه شده است، اظهار کرد: چینش سوره‌ها در این روش براساس نزول تدریجی است؛ لذا تا می‌توان باید از اجتهاد در ترتیب نزول خودداری و بر روایات تاریخی استناد کنیم و جنبه تربیتی و خطابات را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به قواعد این روش گفت: در این روش تناسب میان سوره‌ها با یکدیگر و آیات هر سوره با یکدیگر و مهارت‌های رسیدن به آن توضیح داده شده است.

بهجت‌پور با اشاره به فواید این روش اضافه کرد: در کتاب یادشده فواید در دو قالب فواید تفسیرنگاری و مهندسی فرهنگی و کشف روش‌های تحولی در مباحث دینی که تنها از طریق این تفسیر به‌دست می‌آید پرداخته شده است.

این محقق حوزوی در پاسخ به این سؤال که در چینش سوره‌ها در این روش به چه منبعی استناد شده است، گفت: مجموعه اسناد تاریخی در باب روایات ترتیب نزول در ۱۰ جدول مسند که از طریق مختلف رسیده، همچنین ۵ سند غیرمسند که شهرستانی آن را به‌عنوان سند قوی برشمرده و چند گروه از دانشمندان در طول تاریخ آن را ذکر کرده‌اند تدوین و در سه گروه جداول مسند، غیرمسند و ترکیبی آورده شده است.

بهجت‌پور با بیان اینکه مقایسه میان افتراقات و اشتراکات این جداول راهکار حل موارد اختلافی است، عنوان کرد: آیات الحاقی به سوره‌ها نیز چندان زیاد نیست و بیش از ۲۶۰ آیه برآورد نشده که البته غالباً هم ادعاهای عنوان شده در این زمینه ضعیف است.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی و ابن آشور روایات آیات الحاقی را بررسی کرده و آن را ضعیف دانسته‌اند و بنده نیز با مطالعاتی که داشته‌ام به این نتیجه رسیدم که غالباً ضعیف و غیرمسند است.

چاپ تفسیر همگام با وحی

وی در بخش دیگری از سخنانش از تألیف تفسیر «همگام با وحی» خبر داد و اظهار کرد: تاکنون تفسیر ۵۴ سوره نوشته شده و در تمام این سوره‌ها تنها به دو آیه الحاقی برخورد کرده‌ام.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی