موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

نشست علمی روش اسلامی نهادینه سازی حجاب و عفاف در جامعه برگزار شد

نشست علمی روش اسلامی نهادینه سازی حجاب و عفاف در جامعه با حضور استاد بهجت پور در مرکز مطالعات زنان و خانواده برگزار شد

در این جلسه که با حضور اعضاء هیئت علمی زنان و خانواده تشکیل شد، ابتدا استاد بهجت پور به ارائه نظریه پرداختند و سپس پاسخگوی اعضای محترم هیات علمی این موسسه بودند.

خلاصه محتوای فرمایشات استاد بهجت پور به شرح ذیل است:

قرآن متنی ناظر به واقع است. جامعه عرب معاصر نزول گرفتار آسیبها و آفتهایی در عرصه باور، اندیشه و رفتار بود. قرآن کریم این قوم را موضوع تغییر و تحول قرار داد و در طول 23 سال نزول تدریجی قرآن، آنها را از انجماد سیاهی که در آن به سر میبرد، خارج و در راه عزت وستودگی قرار داد. (آیه 1 سوره ابراهیم) سنت اسلامی شامل روایات  پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصوم علیهم السلام، پیرو نزول آیات است. روایات اسلامی در چهارچوب تفصیل، جری و تطبیق آیات بر مصادیق نو و جدید، و تفسیر مفاد آیات، بخش مکمل قرآن میباشد. (سوره قیامت آیات 19-16و سوره نحل آیه 44)

فهم درست روش نهادینه ساختن حیا و عفت و نیز شبکههای مقدم بر مسأله پژوهش و مفاهیم همراه با آن، نیاز به همگامی با نزول قرآن بر پیامبر اکرم (ص) دارد. تفسیر قرآن در صورت همگامی با وحی و توجه به ترتیب نزول، جمع میان محتوا و تکنیکهای نهادینه شدن محتوا را در اختیار پژوهشگران قرار میدهد. پس از استخراج مهندسی فرهنگ عفاف و پوشش از قرآن و تابع کردن روایات به آیات، نوبت به تطبیق دستاورد مستخرج، بر جامعه ایرانی میرسد. باید واقع عرب معاصر را به واقع ایرانی تغییر داد (جری و تطبیق) و در این جری وتطبیق، از دانشهای مردم شناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و دیگر دانشهای مرتبط، بهره گرفت.

ایشان در ادامه به ارائه نظریه خود و اشاره به گام ها و تکنیک های تحول در آن جامعه پرداختند که به صورت خلاصه می توان گفت:

قرآن پس از واردکردن شش مفهوم زیربنایی در زندگی مردم، ابتدا برای فرهنگ ساختن عنصر اجتناب از آلودگی جنسی در هویت مؤمنانه مردم اقدام کرده است. پس از آن به تقویت انگیزه و توانا ساختن مؤمنان برای محافظت بر عفاف جنسی پرداخته و در نهایت به تقویت انگیزه و توانا ساختن جامعه مومنان برای محافظت بر عفاف جنسی اقدام نموده است. مجموعه ای از احکام مرتبط با عفت جنسی در خانواده و جامعه از جمله دستور به عفت کلامی، عفت دیداری و عفت در پوشش اسلامی در این راستا بوده است. سنت اسلامی نیز ابعاد و تفصیلات این مراحل را با مردم در میان میگذارند و به پایش فرهنگی جامعه درباره این عنصر فرهنگی میپردازند.

لازم به ذکر است که مباحث نظری این سبکِ برداشت از قرآن، در نگاشتههای استاد از جمله «درآمدی بر اصول تحول فرهنگی با الهام از نزول تدریجی قرآن»، «تفسیر تنزیلی (به ترتیب نزول) مبانی، اصول، قواعد و فوائد» و «مقدمه تفسیر همگام با وحی جلد اول» بیان شده است و نظریه ایشان در باب الگوی اسلامی مهندسی فرهنگی در اختیار مجله مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد و بنده در بخش دانلودها قرار داده ام که می توانید دانلود نمایید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی