موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

استاد بهجت پور در کلاس تفسیر موضوعی تنزیلی عفاف و حجاب همگام با وحی:

با توجه به سیر نزول سوره‌ها می‌توان استفاده کرد که پوشش اسلامی پدیده‌ای مرتبط با عفت جنسی در روابط میان زنان و مردان است. تلاش قرآن اصلاح روابط جنسی زنان و مردان و خانواده‌ها و جلوگیری از گرفتار آمدن در شقاوت‌ها است. دور کردن جامعه مؤمن از مقدمات آلودگی‌های جنسی مهمترین فلسفه پوشش زنان و مردان به شمار می‌رود. توصیه در باب کنترل چشم و نگاه در کنار پاک نگه داشتن دامن از فساد، فلسفه پوشش زنان و در مواردی مردان را به خوبی نمایان می‌کند. نباید پوشش اسلامی را بریده از این فلسفه توضیح داد؛ زیرا تأثیر دستور به پوشش را به حداقل تنزل خواهد داد. همچنانکه پوشش اسلامی به تنهایی عامل مهار ابتذال جنسی نیست و اموری همچون شیوه سخن زنانه، اختلاط با نامحرمان، بی انضباطی در رفتارهای جنسی داخل خانه، عدم رعایت پوشش عادی در خانه توسط همسران و عدم رعایت شرائط و زمان‌های تخفیف پوشش در خلوت‌های زناشویانه از جمله عوامل تأثیر نیافتن تأکید و امر بر پوشش اسلامی در اصلاح عفت جنسی جامعه می‌باشد.

فلسفه‌ی بحث حجاب در قرآن این نیست که اصرار کنیم زنانمان چادر یا پوشش داشته باشند به عنوان یک مسأله اصلی و مستقل؛ بلکه یک شبکه انتظارات مطرح است که در سوره‌های احزاب و نور و حواشی آنها مثل بقره و نساء ذکر شده. در این شبکه تلاش بر این است که ضوابطی برای روابط زن و مرد (در دو حوزه محرم و نامحرم) تعریف شود، نه صرفا مسأله حجاب و پوشش.

پس فلسفه بزرگ حاکم بر مسأله حجاب، کنترل روابط جنسی و جلوگیری از حاشیه سازی‌ها در روابط است. قرآن می‌خواهد یک چتر کنترلی و کمربند ایمنی که در وقت مناسب فعال باشد را ایجان نماید.

این فلسفه‌ی پوشش حاکی از آن است که نسبت به عدم انضباط و به هم ریختگی اخلاقی و جنسی در جامعه اسلامی نگرانی وجود داشته است. این شبکه می‌خواهد یک امنیت جنسی در جامعه ایجاد کند که تلاشها و فعالیتها تحت تأثیر مشکلات جنسی، حاشیه پیدا نکند. این مجموعه باعث شده که اسلام و قرآن از اول به مسائل ارتباط جنسی توجه کند. چون جامعه پیامبر به شدت آلوده بود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی