موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

پایگاه اطلاع رسانی رسالات:

 حجت الاسلام والمسلمین دکتربهجت پور: کار اصلی مبلّغان در جامعه،ایجاد تغییر و تحول است

حجت الاسلام والمسلمین دکتربهجت پوراستادحوزه علمیه ازشاگردان آیت الله معرفت درهمایش تبلور معارف قرآنی در ساحت تبلیغ:کار اصلی مبلغان و طلاب،تغییر و تحول در جامعه است و برای این هدف نیاز به مدل داریم و این منهج را در قرآن داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رسالات،حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهجت پور از اساتید حوزه در همایش تبلور معارف قرآنی در ساحت تبلیغ که به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله معرفت توسط گروه مبلغان علوم قرآنی دفترتبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مرکز فرهنگی تبلیغی شهیدهاشمی نژاد،روز 5 شنبه 18 اسفند 90 برگزار شد،ضمن تشریح ویژگی ها و شخصیت بارز آیت الله معرفت رحمت الله علیه، به بیان رسالت خطیر مبلغان و ضرورت وجود یک مدل برای امر تبلیغ پرداخت.

شاگرد مرحوم آیت الله معرفت در ادامه گفت:آیت الله معرفت در دامن فقه و اصول پرورش یافت و در شهرهای کربلا و نجف نیز عمده تالیفات آن مرحوم به فقه واصول اختصاص داشت.ایشان به دلیل علاقه به پاسخگویی به جوانان و مجامع علمی عراق،گروهی را تشکیل دادند و مسئولیت بخش قرآنی نیز به عهده آن مرحوم بود.

دکتر بهجت پور با اشاره به جایگاه شیعه،گفت:مرحوم آیت الله معرفت از شاگردان آیت الله العظمی خویی و حضرت امام خمینی بود،وقتی از ایشان سؤال می شود که آیامی توان قرآن را با ترجمه در نماز خواند؟گفت:من برای پاسخ به این سؤال به جستجو در کتابخانه های اسلامی پرداختم و متوجه شدم که دراین مورد 4 کتاب توسط اهل سنت،تالیف شده است اما در شیعه جای بررسی این مساله،خالی بود و تنها یک فتوا از کاشف الغطاء بود.بنابراین تصمیم گرفتم این خلارا در کتابخانه های شیعه پر کنم و جهت مطالعه و پژوهش های من به سمت قرآن رفت. در نهایت تفسیر روایی تولید و برجستگی های اهل بیت را کار کردم و این مباحث در 10 جلد بنام مجموعه مباحث تمهید به قرآن تالیف شد.

مرحوم معرفت در زمینه تفسیر قرآن نیز 6 جلد کتاب تالیف کرده است و 60 هزار فیش تا انتهای قرآن و سه قرن روایات تفسیری قرآن را جمع آوریی کرده است که امروز در اختیار ماست.ایشان اگر در فقه،مجالی پیدا می کرد،حتما فقیهی راهگشا می شدند. کتابی در احکام نوشته اندکه بسیاری از گره های فقهی را گشوده است . 17 سال شاگردایشان بودم و یقین دارم اگر به مباحث فقهی بیشتری می پرداختند، قطعا بسیاری از گره های حقوقی و فقهی را باز می کرد.ایشان گفته بود هدف اصلی شان این بوده که نام حضرت علی علیه السلام و شیعه را در قرآن بلند و جایگاه  آنها را نشان خواهد داد و زمانی که در سوره آل عمران آیه 7،شبهه ای را ایجاد کرده بودند،مرحوم معرفت با ورود به حرم حضرت علی علیه السلام و مدد از آن امام، پاسخ مناسبی را پیدا کرده بود. ایشان با چنین ظرفیت هایی،افتخاراتی را برای شیعه به ارمغان آوردند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش و جایگاه تبلیغ از منظر قران و وظیفه اصلی مبلغان گفت:تبلیغ،جزء ماهیت اصلی دینی ماست وانبیاء،امامان و طلاب و مبلغان نمی توانند مسئولیت تبلیغ دین را از کارخوداستثناء کنند و بگویند که صرفا مدرس و پژوهشگر هستند.روحانی بدون تبلیغ مثل درخت بی ثمر است و پیام تبلیغ نیز به ارتباط بستگی دارد.برای ارتباط نیز باید مخاطب،فضا و مکان را شناخت و شیوه های مختلف را باید ارزیابی کرد و به خوبی دانست تا بین مجموعه شرایط زمانی و مکانی،مخاطب را جلب کنیم.مبلغی که بتواند این موارد را انجام دهد،موفق است و ما در این زمینه باید دنبال یک مدل باشیم.مدلی که مدام به آن سر بزنیم و بر اساس ارتباط با آن تکلیف خودرا بدانیم،البته سلیقه نمی تواند همیشه کارساز باشد.عمل کردن به سلیقه درحوزه تبلیغ مثل عمل به وظایف بدون استفاده از رساله است.

دکتر بهجت پور با بیان اینکه تبلیغ یک عمل حکیمانه است و مولفه های مختلفی را باید در کنار هم چید تا مبلغ،کار تبلیغ خود را به خوبی انجام دهد،تصریح کرد:کار اصلی ما تغییر است و مردم باید تغییر کنند و برای این تغییر و تحول به یک مدل نیاز داریم.مدلی که دائم در اختیار مبلغ باشدتا باتطبیق شرایط بتواند به خوبی روش مناسبی را در موضوعات مختلف پیدا کند.این منهج را در قرآن داریم و باید نقش قرآن را در تغییر و تحول مورد توجه قرار دهیم.خداوند در سوره ابراهیم(صلی الله علیه وآله) فرموده است که ای پیامبر(صلی الله علیه وآله)،وظیفه تو تغییر و تحول بین مردم است و باید مردم از ظلمات به سوی نورخارج شوند.شهید صدر نیز گفته است که رسالت قرآن،تغییر هدایت است و قرآن،دستورنامه،تغییر و هدایت است.

این استادحوزه با اشاره به اینکه درتقسیم بندی ساده قرآن،در سوره های آن تمام توجه به یک ضلع یا دو ضلع و یا سه ضلع می باشد،گفت:ضلع اول،تغییر است مثل تغییر فرهنگ جاهلیت.ضلع دیگر؛"تحول و تعالی" است.تحول فرهنگ دینی و اسلامی که باید اتفاق بیفتد.بایدخدا باوری نه خدا شناسی در زندگی مردم روی دهد.بایدمعادباوری نه معاد شناسی و ایمان به پیامبر(صلی الله علیه وآله)،در زندگی مردم اتفاق بیفتد.مردم باید عادل و حکیم و دارای بینش شوند. قاعده دیگر این مثلث نیز پیامبر اکرم است و پس از او مبلغان هستند.البته ما در برابر چالش ها و دردسرها باید به طور دائم راهبری شویم و برای یک مرحله فعالیت های تبلیغی آماده و نسبت به آینده توجیه شویم.مادرکل قرآن،همیشه در مثلث سه ضلعی قرار داریم قران یا تغییر و تحول ایجاد می کند یا پیامبر (صلی الله علیه وآله)را برای گذر ا ز چالش ها و گذر از مراحل تغییر و تحول،حمایت و کمک می کند.

دکتر بهجت پور با ذکر این مطلب که تبلیغ یک عمل هوشمندانه،هوشیارانه و هدفمنداست،گفت:هدف مبلغان ایجاد تغییر و تحول بین مردم است و شما تلاش می کنید تا مردم تغییر یافته و متحول شوند و دلهایشان شیفته و دلبسته به دین و ارزشها شود.اگر ارزش ها در زندگی آنها معنا دار شود،آن موقع کار ما نتیجه داده است.تبلیغ دین نیز عمل کاملا هوشمندانه،هدفمندوحکیمانه است و دعوت نیز باید حکیمانه صورت گیرد.ما بر اساس مدل قرآن،که برای ایجادتغییرو تحول،آنرا به قطعات کوچکی تقسیم کرده است.در یک مرحله مردم بایدبا رب آشنا شوند و در یک مرحله به سراغ قرآن بروند و هر یک قطعه ای از یک پازل محسوب می شوند.ماباید بدانیم که برای هر قطعه ای چه باید بکنیم و قرآن درطول 21 سال نزول به پیامبر،این جریان را مدیریت کرد.البته به دنبال دعوت اسلام،چالش هایی نیز ایجاد شدو قرآن نیز مردم را منفعل می کند و سپس پاسخ می دهد و این مدل قرآن است. قرآن خود پدیده ای است که مردم را منفعل می کند.مدل هادرکتاب ها متفاوت است و قرآن از طریق حل مساله،قواعد را بیان می کند.توجه به این نکته،خیلی از شبهات را حل می کند.قرآن مردم را تغییر و متحول وسپس مطلب اصلی خود را مطرح می کند.وقتی می خواهیم مدلی برای تغییر و تحول پیدا کنیم باید به جامعه مثل ،توجه کنیم و ببینیم،قرآن چگونه به جامعه مثل و نمونه مراجعه و آنهارادرمان،شفا و رشد می دهد. قرآن از نظرمدل،درس می دهدوآموزش،تابعی از تغییر و منعطف به ترتیب و تغییر است و قرآن برای تغییر و تحول،آموزش می دهد.

این مبلغ نخبه افزود:منبری و مبلغ بایدبدانددر مقام تغییر،به قدر نیاز بگویدو این باب از نظر قرآن دارای ارج است و به ما در مقام تبلیغ کمک می کند و برای مدل تبلیغ باید رسالت قرآن را همه چیز بدانیم.50 هدف در قرآن برای نزول قرآن وجود داردو هنر ماست،که هدف اصلی را پیدا کنیم.تغییر نیز تنها به صورت قرآن نیست و به صورت مربی هم هست و باید بین رابطه تغییر و تحول و نجات و سلامت،رابطه معنا داری پیدا کرد.اگر این اتفاق روی دهد،شمادرهر قطعه ای از هدف،چالش ها،آموزش ها و شیوه های آنرا می فهمید.روش تبلیغ نیز زمانی به خوبی استخراج می شود که شما به هر پیامی توجه کنید.شیوه های تغییر و تحول را به شماره در بیاورید و با قرآن تطبیق کنید و آنگاه می توان مدل تبلیغ را از نگاه قرآن استخراج کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی