موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

بهجت‌پور:
مهندسی آیات قرآن، تنها روش علمی در راستای نهادینه‌شدن عفاف است
%d9%85%d9%87%d9%86%d8%af%d8%b3%db%8c-%d8%a2%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%d8%8c-%d8%aa%d9%86%d9%87%d8%a7-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af%db%8c%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%b9%d9%81%d8%a7%d9%81-%d8%a7%d8%b3%d8%aa

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر مؤسسه التمهید قم با اشاره به شیوه‌های غیرعلمی در حوزه عفاف گفت: کشف مهندسی قرآن تنها روش علمی قرآنی است که برای نهادینه کرن عفت و پوشش اسلامی با نگاه به نزول تدریجی قرآن عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور مدیر مؤسسه التمهید قم  در نشست «کشف مهندسی قرآن در حوزه عفاف» که عصر روز گذشته،19 آبان به همت مؤسسه قرآنی اصحاب‌الثقلین اراک برگزار شد هشدار داد: برای رسیدن به نقطه اتکا و روشمند در صیانت از عفاف باید دست به عمل در حوزه عفاف و حیا زد و با بهره‌گیری ازآیات قرآن فعالیت در این حوزه را از حیطه حرف خارج کرد؛ جوانانی که با توطئه دشمن و برنامه‌ریزی‌های آنان دست به هنجارشکنی می‌زنند تنها با شنیدن سخن و نصیحت سربراه نخواهند شد اما اگر ریشه‌ای عمل کرده و از آیات الهی کمک بگیریم قطعاً در آینده نتیجه دلخواه حاصل خواهد شد.

موقتی بودن روش‌های فعلی ترویج عفاف و حجاب

وی بیان کرد: تاکنون 57 راه‌حل برای برقراری عفاف و حجاب در جامعه انجام شده اما هیچکدام به دلیل نواقص آنگونه که باید گره از معضل بی‌حجابی باز نکرده و تنها برای مدت کوتاهی پاسخگو بوده است؛ ازاین رو برآن شدیم برای رهایی از این مشکل که جوامع اسلامی با آن روبه رو هستند تدبیری کاربردی‌تر اندیشده تا گره این مشکل برای همیشه باز شود.

این مقام مسئول در بخش دیگر از سخنان خویش به تشریح روش مهندسی عفاف و حجاب با استفاده از آیات قرآن پرداخت و اظهار کرد: بدون تردید چاره اصلی ریشه‌کنی بی‌حجابی و بی‌عفتی در جامعه توجه به آیات الهی است به این دلیل که نزول این مصحف شریف به صورت تدریجی بوده، قرآن متنی تألیف شده از یک سوره به سوره دیگر نیست، تمامی آیات و سوره‌های قرآن با هدف تغییر و تحول جامعه اعراب جاهلیت در طول 23 سال نازل شده که مقوله عفاف و حجاب در قالب مراحل شش‌گانه مورد واکاوی قرار گرفته است.

قرآن تنها کتاب روشمند، برای زندگی اجتماعی است

حجت‌الاسلام بهجت‌پور ابراز کرد: اگر بناست در تمامی حوزه‌ها به ویژه حوزه دینی به روش‌هایی دست یابیم که قدرت تغییر و تحول داشته باشد، تنها روش، استفاده از کتاب انسان‌ساز قرآن است، ما با استفاده از این کتاب و شناخت آیات مرتبط با یکدیگر می‌توانیم هم در حوزه محتوا و هم در روش‌های اعمال شده گام برداریم، این مصحف کتابی است که تمامی قوانین زندگی را برای جوامع بشری ترسیم می‌کند و اختصاص به جوامع شیعی ندارد؛ کما اینکه دانشمندان و روشنفکران جوامع غربی از آیات الهی جهت پیشرفت در امور مختلف استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به این مطلب که در راستای برقراری عفات و حجاب در جامعه باید نگاه جامع و موضوعی ارائه داد، اضافه کرد: برای رسیدن به این مهم که پیامبر(ص) با گذشت از شش مرحله توانست برخی از افراد جاهل دوران خویش را به انسان‌های شریف تبدیل کند ما نیز با استفاده از روش تفسیر همگام با نزول به این نکات دست یافته و آنان را برای عموم مردم تبیین می‌کنیم.

کشف آیات قرآن در حوزه عفاف

حجت‌الاسلام بهجت‌پور در ادامه به روش‌های علمی پژوهش در کشف مهندسی قرآن در حوزه عفاف نیز اشاره کرد و گفت: روش تحول و تغییر برای نهادینه کردن ارزش عفاف و پوشش اسلامی با نگاه به نزول تدریجی قرآن و بر اساس ترتیب نزولی سوره‌های قرآن است، در این پژوهش آیات مرتبط به مسئله عفاف از راه مهندسی معکوس شناسایی می‌شود.

وی اظهار کرد: پدیده‌هایی نظیر عفاف و حجاب در جامعه دارای سیر شش‌گانه است که باید به طور دقیق و هوشمندانه مورد تحلیل قرار گیرد، تنظیم رابطه انسان با پروردگار بر مدار بندگی خالصانه یکی از مهمترین این مراحل است که باید مورد توجه قرار گیرد، افراد مؤمن و متقی با تقویت بندگی از گناه فاصله گرفته و به خداوند نزدیک‌تر می‌شوند این توجه  حاکی از رشد و تعالی روحی و جسمی انسان است.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور ادامه داد: رابطه بندگی و ولایت بین خداوند متعال و انسان نیازمند برقراری انس و الفت است، خداوند در سوره‌های علق تا قمر نحوه برقراری ارتباط با خداوند را به بندگان جویای حقیقت فرا داده و آنان را به تدبر در این آیات سفارش کرده است.

وی کنترل و مراقبه از رابطه انسان با خدا را از دیگر مراحل بیان کرد و گفت: برقراری ارتباط با خداوند ممکن است پس از گذر زمان با آسیب و خطر مواجه شود، که حضرت باریتعالی برای این مرحله نیز در سوره‌های شریف ص تا قیامت بندگان را نسبت به خطرات و وسوسه‌های شیطان هشدار داده و آنان را به ثبات در راه و طی طریق برای رسیدن به پرودگار توصیه کرده است.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور دور ساختن افراد مؤمن از آلودگی‌های جنسی را سومین مرحله پس از برقراری ارتباط با خدا و کنترل و مراقبه دانست و تصریح کرد: در این مرحله حضرت حق مسئله فاصله گرفتن از آلودگی‌های جنسی که در دوران جاهلیت فراگیر شده بود را برای تمامی جوامع بشری اعم از مسلمان و غیرمسلمان امری واجب تلقی کرده است؛ بنابراین افراد مؤمن را برای دوری از این امر قبیح به تدبر در آیات سوره‌های انعام تا مطففین امر کرده است.

وی کنترل و مراقبت بر ارزش‌های اخلاقی را از دیگر مراحل شش‌گانه خواند و اضافه کرد: در تمامی موارد اگر به احکام دینی با دید جامع و موضوعی توجه نکنیم ضربه خواهیم خورد این شیوه نگاه کردن به دین یکی از عوامل تثبیت عفت و  پوشش اسلامی است؛ ازاین رو برای داشتن جامعه‌ای باعفت باید این عوامل به درستی و در مراحل معین شده استفاده شوند.

مدرس حوزه‌های علمیه قم گفت: خداوند متعال برای نگه‌داشت بندگان وارسته تدابیری اندیشیده، انسان‌های مؤمن تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و با دوری از فتنه‌های نفس اماره و دشمن‌های خارجی خود را به پرودگار نزدیک‌تر می‌کند.

محجبه شدن جامعه به معنای عفیف ماندن نیست

وی اجتماعی‌سازی ارزش‌های اخلاقی عفاف را از دیگر مراحل مانایی عفاف و حجاب در جامعه و تبدیل این امر به فرهنگ اجتماعی نام برد و افزود: تنها با محجبه کردن جامعه نمی‌توان به عفیف بودن آن فکر کرد، باید دهه‌ها برنامه و طرح پیاده شود تا جامعه عفیف شود، چراکه ممکن است برخی از افراد به منظور عوام فریبی حجاب و پوشش داشته باشند اما عفیف نباشند، ما برای داشتن جامعه‌ای عفیف باید روش‌های بیان شده را اعمال کنیم تا بتوانیم انتظار داشته باشیم که پاک بماند.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور افزود: کنترل و مراقبت بر ارزش‌های اجتماعی عفاف نیز از دیگر عناصر مهم جامعه عفیف است که بعد از این مرحله خانواده، مربیان و اساتید حوزه و دانشگاه وارد میدان می‌شوند و اصول تربیتی را به نوجوان و جوان بازگو می‌کنند، از سوره تحریم تا پایان قرآن، کنترل خانواده و توجه به نوجوان مورد توجه قرار می‌گیرد، بنابراین اگر به تمامی این نکاتی که در قرآن کریم آمده مرحله به مرحله عمل کنیم خواهیم توانست به نتیجه مطلوب دست یابیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خویش تسلیم در برابر امر خدا را گامی برای قرابت خواند و گفت: جوانان و نوجوانان باید در نظر داشته باشند که غفلت، دوستان ناباب، نفس پرستی آنان را از انس با خدا دور و محبت الهی را از دل‌ها از بین می‌برد، خداوند متعال در مراحلی که بر کنترل و مراقبت توصیه دارد به جوانان بشارت می‌دهد، در مسیر بازگشت و در مسیر خطا و لغزش شدید باید توبه کرد و بر تصمیم خود استقامت نمود تا احکام الهی به صورت فرهنگ اجتماعی در جامعه حکم‌فرما شوند.

باز کردن راه گفت‌وگو زمینه‌ساز انتقال فرهنگ اسلامی به نسل جدید است

مدرس حوزه‌های علمیه قم در پایان جوانان را به مقاوم‌سازی در برابر آلودگی توصیه کرد و گفت: مهاجرت، قیاس دستاوردهای پاکی و ناپاکی، برقراری ارتباط با دوستان متقی و خویشتن‌دار بودن از جمله مواردی است که خداوند در آیات به انسان امر کرده است، خداوند متعال با روش‌های مختلف بندگان با ایمان خود را آزمایش می‌کند، اگر جامعه‌ای از آگاهی، فلسفه، حکمت و چرایی و نگرانی سرشار باشد و این امور به خوبی منتقل شود می توان گفت تا حدودی باب گفت‌و‌گو در جامعه باز شده و مباحث به راحتی و کمترین هزینه حل و فصل خواهد شد.

یادآور می‌شود؛ به منظور تکمیل بحث در باب کشف مهندسی عفاف در آیات الهی کارگاه آموزشی به همت مؤسسه فرهنگی-قرآنی اصحاب الثقلین اراک برگزار خواهد شد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی