موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

موسسه و مرکز تخصصی تمهید قم

موسسه و مرکزی تخصصی حوزوی در زمینه تفسیر تنزیلی، مهندسی فرهنگی و نشر آثار آیت الله معرفت ره

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛
شنبه تا چهارشنبه 10 تا 12
حضور با تماس قبلی
آدرس: قم، خ شهید صدوقی، خ 20 متری فجر، پ 286
تلفن: 02532920244
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی

۶۲ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

جواَنا فرانسیس از بنیانگذاران Feminenza میباشد. وی متولد کاناداست، دوران جوانی خود را در لهستان سپری کرد، پس از فارغ التحصیلی در دانشگاه ورشو به مدت ۸ سال در حرفه روزنامه نگاری تآتر و رادیو فعالیت کرد در سال ۱۹۷۴ برای آزادی زنان به انگلستان سفر کرد در سال ۱۹۸۳ با ماریا نوبلبا (از مؤسسین Feminenza) آشنا شد  در سال ۲۰۰۰ به کانادا سفر کرد و با فعالیت ۱۵ ساله خود توانست بنیاد Feminenza  را تاسیس کند وی هم اکنون در آمریکا با همسرش دیوید زندگی میکند

متن نامه:

در میان تهاجمات اسرائیل در لبنان و جنگ ترور صهیونیست‌ها، اکنون مسائل جهانی به موضوع اصلی خانواده‌های آمریکایی بدل شده است.من کشتار مرگ و نابودی را که در لبنان اتفاق افتاده می بینم اما من چیز دیگری را هم می بینم

من تو را میبینم…
 

من نمی توانم کمکی بکنم اما می ببینم که تقریبا هر زنی بچه ای بغل کرده یا اطراف او بچه هایی هستند. می بینم هرچند آنها پوششی محجوبانه دارند لیکن هنوز زیباییشان می درخشد . اما این فقط زیبایی بیرونی نیست ، که متوجه آن می شوم.
من چیزی عجیب در درون خود احساس می کنم :
غبطه می خورم…

اما نمیتوانم چیزی بگویم ؛ فقط قدرت ، زیبایی، عفت  و بیش از همه رضایت و شادی تو را تحسین می کنم. آری ، عجیب است اما به ذهن من خطور می کند که تو هر چند تحت بمباران اما از ما ، خوشحالتری.
 چرا که تو هنوز زندگی طبیعی یک زن را داری .

انتشار نخسین مجلدات تفسیر «همگام با وحی» که تفسیری به ترتیب نزول سوره های قرآن است مورد استقبال فضلاء و پژوهشگران حوزه علمیه و نیز جامعه قرآنی کشور قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، مؤلف این تفسیر شیوه نگارش، اهداف و نیز سبک این تفسیر و توجه برخی شخصیت های قرآنی حوزه به این نوع تفسیر را تشریح کرده است. 
  آنچه می خوانید حاصل گفت وگو به این محقق و پژوهشگر قرآن در مورد تفسیر «همگام با وحی» است. 

  * در ابتدای گفتگو لطفاً بگویید چه ضرورتی ایجاب کرد شما به فکر نگاشتن تفسیری به نام «همگام با وحی» بیفتید؟ 
  
در ابتدا تشکر می کنم از خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق، از سال های دور که توفیق داشتم در مباحث دین شناسانه و حوزوی و مباحث مربوط به نظام سازی و گسترش مفاهیم و رویه های دینی در جامعه مطالعاتی داشته باشم، احساس کردم با وجود تحقیقات گسترده ای که اتفاق افتاده است از نظر مفهوم شناسی، توفیقات زیادی داشته ایم، مفاهیمی مانند اینکه؛ توحید به چه معنا است و صفات باری تعالی چیست و نیز نقش باور به توحید در دیگر عقائد چه می باشد؟ این گونه موارد به طور فراوانی بررسی و ارائه شده است، اما در مباحثی مانند چگونگی موحد بارآوردن، جامعه و تربیت توحیدی، به یک روش واحد و متقنی نرسیده ایم؛ یعنی نمی دانیم چگونه می شود شرک را از انواع بسیار جلی و روشن آن تا شرک های خفی و اخفای آن به تدریج از جامعه دور کرد؛ نمی دانیم چگونه توحید را از توحید بسیار روشن تا موارد دقیق تر آن در زندگی موحدانه افراد جامعه نهادینه کرد، در مسائل اجتماعی مانند

بهجت‌پور: کارآمدی محتوای قرآن احیا شود

 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۰
 
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، نویسنده و محقق قرآنی گفت: خداوند در قرآن سعی می‌کند ابتدا نقش و کارایی‌های کلامش را با مردم در میان بگذارد و این نکته را تبیین کند که راه نجات بشر در تمسک به محتوای قرآن است. راه نجات قرآن از مهجوریت نیز احیای کارآمدی محتوای قرآن است.-
حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهجت‌پور
 
حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهجت‌پور
دکتر بهجت‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،عنوان کرد: با توجه به آیه‌ای از قرآن که به مهجوریت قرآن اشاره کرده است، مساله مهجوریت قرآن در واقع، گله پیامبر(ص) از قومش محسوب می‌شود و منظور این است که قوم پیامبر یعنی قریش قرآن را به طور کل از صحنه زندگی خود کنار گذاشته‌اند و به پیام قرآن توجهی نداشته‌اند. خداوند در آیه 30 سوره فرقان می‌فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا » این آیه اشاره به قوم قریش دارد که منظور مهجوریت مطلق قرآن است. 

نویسنده کتاب «تفسیر تنزیلی» اظهار کرد: امروزه در بین مسلمانان مساله‌ای با عنوان مهجوریت نسبی قرآن مطرح است؛ به این معنا که

استخراج روش مهندسی قرآن کریم ضرورت امروز جامعه است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن کریم با حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بهجت پور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، در این دیدار صمیمانه که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در این میز تخصصی، از حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهجت پور برای عضویت و شرکت در شورای میز قرآن کریم دعوت به عمل آورد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهجت پور در این گفتگو ضمن تقدیر از اقدام هوشمندانه دفتر تبلیغات اسلامی در ورود به عرصه تشکیل قطب های فرهنگی برای استخراج روش مهندسی قرآن کریم در مدیریت فرهنگی جامعه تأکید کرد و افزود: در قدم اوّل باید

"انتقال فرهنگ به نسل بعد را بلد نیستیم "

یک قرآن پژوه با تأکید بر اینکه انتقال فرهنگ دینی روش می خواهد، تصریح کرد: یک اشتباه فاحش در این زمینه این است که ما بیش از آنکه به مسائل دینی از حیث ایجاد یک علقه روحی توجه کنیم به مسائل دینی به مثابه مقولات نظری توجه می کنیم؛ یعنی ما در جامعه خود تلاش می کنیم به بچه هایمان خداشناسی و پیغمبرشناسی یاد بدهیم در حالیکه قرآن کریم بر«خداباوری» و احساس مسئولیت در برابر خداوند تأکید دارد. 
 
حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد خطراتی که فرهنگی دینی جامعه ما را تهدید می کند، به مهر گفت: اگر تعریف درستی از فرهنگ داشته باشیم، فرهنگ دینی غیر از عمل کردن به دین است و حتی غیر از یک سلسله مطالب دینی است که بین مردم رد و بدل می شود. فرهنگ به جنبه پایدار و مانای یک فکر و یک بارو و یک رفتار و یک ارزش در جامعه مربوط می شود.ما وقتی از فرهنگ دینی سخن می گوییم بخش ماندگار دین در حوزه فرهنگ را مورد بررسی قرار می دهیم یعنی مجموعه ای از باورها، عقاید و ارزشها که نهادینه شده است. 

 این قرآن پژوه تصریح کرد: یکی از آسیبهایی که فرهنگ دینی را مورد تهدید قرار می دهد، قانع شدن به سطح داشته های فعلی ما از فرهنگ است و بسنده کردن به حدی از معرفت دینی و رفتار و ارزش دینی که امروزه در زندگی مشاهده می کنیم. این اتکای به داشته و عدم تلاش برای گسترش آن و تعمیق آن و نفوذ دادن آن به بخشهای دیگر زندگی از جمله آسیبهایی است که فرهنگ دینی با آن مواجه می شود. 
 
عدم توانایی در انتقال فرهنگ دینی موجب گسل بین نسل قبل و بعد می شود 
 بهجت پور افزود: از آن طرف ما به طور طبیعی با انتقال فرهنگی مواجهیم. یعنی نسلی می آیند که

پایگاه اطلاع رسانی رسالات:

 حجت الاسلام والمسلمین دکتربهجت پور: کار اصلی مبلّغان در جامعه،ایجاد تغییر و تحول است

حجت الاسلام والمسلمین دکتربهجت پوراستادحوزه علمیه ازشاگردان آیت الله معرفت درهمایش تبلور معارف قرآنی در ساحت تبلیغ:کار اصلی مبلغان و طلاب،تغییر و تحول در جامعه است و برای این هدف نیاز به مدل داریم و این منهج را در قرآن داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رسالات،حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهجت پور از اساتید حوزه در همایش تبلور معارف قرآنی در ساحت تبلیغ که به مناسبت پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله معرفت توسط گروه مبلغان علوم قرآنی دفترتبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مرکز فرهنگی تبلیغی شهیدهاشمی نژاد،روز 5 شنبه 18 اسفند 90 برگزار شد،ضمن تشریح ویژگی ها و شخصیت بارز آیت الله معرفت رحمت الله علیه، به بیان رسالت خطیر مبلغان و ضرورت وجود یک مدل برای امر تبلیغ پرداخت.

شاگرد مرحوم آیت الله معرفت در ادامه گفت:آیت الله معرفت در دامن فقه و اصول پرورش یافت و در شهرهای کربلا و نجف نیز عمده تالیفات آن مرحوم به فقه واصول اختصاص داشت.ایشان به دلیل علاقه به پاسخگویی به جوانان و مجامع علمی عراق،گروهی را تشکیل دادند و مسئولیت بخش قرآنی نیز به عهده آن مرحوم بود.

دکتر بهجت پور با اشاره به جایگاه شیعه،گفت:مرحوم آیت الله معرفت از شاگردان آیت الله العظمی خویی و حضرت امام خمینی بود،وقتی از ایشان سؤال می شود که آیامی توان قرآن را با ترجمه در نماز خواند؟گفت:من برای پاسخ به این سؤال به جستجو در کتابخانه های اسلامی پرداختم و متوجه شدم که دراین مورد 4 کتاب توسط اهل سنت،تالیف شده است اما در شیعه جای بررسی این مساله،خالی بود و تنها یک فتوا از کاشف الغطاء بود.بنابراین تصمیم گرفتم این خلارا در کتابخانه های شیعه پر کنم و جهت مطالعه و پژوهش های من به سمت قرآن رفت. در نهایت تفسیر روایی تولید و برجستگی های اهل بیت را کار کردم و این مباحث در 10 جلد بنام مجموعه مباحث تمهید به قرآن تالیف شد.

مرحوم معرفت در زمینه تفسیر قرآن نیز 6 جلد کتاب تالیف کرده است و 60 هزار فیش تا انتهای قرآن و سه قرن روایات تفسیری قرآن را

مصاحبه ای شیرین و خواندنی با استاد بهجت پور از سایت آقای رضا تاران

در یکی از روزهای پاییز، یک فنجان چای در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور بودیم و با دغدغه‌های علمی‌ او آشنا شدیم. خضوع و فروتنی استاد بهجت‌پور در نوع خود جالب توجه و در گفته‌هایش هم نمایان بود. در طول مصاحبه، به تفصیل درباره نظریه وی در زمینه تفسیر قرآن گفتگو کردیم که این صحبت‌ها خواندنی و شنیدنی است. نگاه عبدالکریم بهجت‌پور به اشتغالات اجرایی و اثر آن بر فعالیت علمی، می‌تواند جالب و راه‌گشا باشد.

 

در ابتدا بفرمایید انگیزه‌تان برای ورود به حوزه چه بود و چه کسانی در طلبه‌شدن شما مؤثر بودند؟

تفکر شایع در سال‌های اول انقلاب این بود که باید در کمیته، بسیج، جهاد سازندگی و دیگر نهادهای انقلابی، کارهای اجرایی یا نظامی  انجام داد. من هم در بعضی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و قدری نظامی شرکت داشتم، اما بیشتر به فعالیت‌های فکری و علمی علاقه داشتم.

با این حال ریشه‌های اصلی علاقه‌ام به حوزه، به خاطر الفتی بود که با مسجد و روحانیون داشتم. پدر بنده بازاری بود، روحانیون را بسیار تکریم می‌کرد و در منزل ما رفت‌وآمد داشتند. لذا مهر ایشان در دل من افتاده بود و در دوران کودکی و نوجوانی، روحانیون را شخصیت‌های محترمی می‌دانستم؛ پیروزی انقلاب با رهبری امام خمینی رحمه‌الله‌علیه و ظهور افرادی مانند آیت‌الله بهشتی و مطهری، مراتب علاقه و ارادت به این قشر را در من تقویت کرد. آن زمان ۱۷ ساله بودم،

فرهنگ قرآن; انسانی یا عربستانی؟ (گفتگو با عبدالکریم بهجت پور)

تدوین: زهرا شاکری

اگر قرآن برای همه زمان‏ها و مکان‏ها است، چرا از اصطلاحات و فرهنگ رایج عربستان استفاده کرده است؟

این سؤال از مهم‏ترین سؤالاتی است که در مقولات دینی و معارف قرآنی مطرح می‏شود . برای پاسخ توجه به سه نکته اساسی که مقدمه پرسش به شمار می‏آید، ضرورت دارد:

1 . خاتمیت دین

آن که چنین پرسشی مطرح می‏کند شنیده یا پذیرفته که اسلام خاتم ادیان است و تامین نیازهای معرفتی و دستوری مورد نیاز انسان را تا روز قیامت‏به عهده دارد .

2 . جامعیت دین

دو نیاز اصلی بشر یعنی کمال و سعادت، بیان مصادیق و راه‏های تحقق این دو خواست فطری و عمومی بشر با توجه به معبری که زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی هر یک از انسان‏ها از آن می‏گذرد در واپسین برنامه وحی که در قرآن و سنت متجلی است، ارائه شده است . بشر انتظار دارد ناگفته‏ای دراین میان نباشد و

گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مفسر قرآنطلوع تمدن اسلامی از مدینه نبویحدود دو سال مانده به هجرت پیغمبر اکرم(ص) به یثرب برخی بزرگان اوس و خزرج، دو قبیله بزرگ این شهر، در سفر حج و در هجر اسماعیل متوجه رسول گرامی اسلام(ص) شدند.

آنان که پیش از این اخبار پیامبر را شنیده بودند، طی گفت‌وگویی با ایشان و پس از شنیدن مطالب پیامبر(ص) ایمان آوردند و خود پس از بازگشت به یثرب به تبلیغ اسلام پرداختند. مدتی بعد و در نتیجه ملاقات دوباره گروهی از اهالی این شهر با پیامبر(ص) مقرر شد که مصعب‌بن عمیر به نمایندگی به یثرب رفته و مشغول تعلیم قرآن و معارف دین به مردم آنجا شود. چندی نگذشت که با توجه به فشارهای زیاد مشرکین مکه و سردمداران قریش، پیغمبر به یثرب هجرت کردند و از آن پس این شهر مدینه النبی خوانده شد. ورود پیامبر به یثرب مصادف بود با دوازدهم ربیع الاول. به همین بهانه درباره زمینه‌های شکل‌گیری مدینه نبوی و عناصری که در آن قوام یافت و سپس از دل آن تمدن اسلامی طلوع کرد با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور گفت‌وگویی داشته‌ایم که البته با توجه به تخصص ایشان در زمینه تفسیر قرآن به ترتیب نزول، در پرتو قرآن پیش رفته است.

گفتنی است حجت‌الاسلام بهجت‌پور، مفسر قرآن و رئیس مؤسسه تمهید و فعالیت اصلی وی تفسیر قرآن به ترتیب نزول است. تاکنون سه جلد از مجموعه تفاسیر وی با عنوان تفسیر همگام با وحی چاپ و منتشر شده است. مبانی، اصول، قواعد و فواید تفسیر تنزیلی، اصول تحول فرهنگی با نگاه به نزول تدریجی قرآن، مبانی تفسیری فریقین، مهارت‌های بیان تفسیر و ما و قرآن (برای دانشجویان خارج از کشور) از دیگر آثار اوست. وی همچنین معاونت علمی دانشنامه فاطمی را که سال جاری به چاپ رسیده، به عهده داشته است.

جناب آقای بهجت‌پور برای شروع بحث بفرمایید یثرب و مردم آن چه تفاوتی با دیگر شهرها و مردمان آن زمان در حجاز و از جمله مکه داشتند که توانستند تحقق بخش مدینه نبوی شوند؟

تفاوت مردم مدینه با مردم مکه یا طائف این بود که مردم مدینه پیش از حضور پیغمبر اکرم(ص) در آن شهر با مضامین اسلامی آشنا شدند و به آن ایمان آوردند؛ برخلاف طائف که وقتی پیامبر به آنجا رفتند بشدت مورد آزار مردم آن شهر قرار گرفتند. مردم مدینه شاید به دلیل حضور اهل کتاب در این شهر و ارتباطی که با آنها داشتند اجمالا می‌دانستند دینی در آن منطقه ظهور پیدا خواهد کرد و یهودی‌ها هم آمده‌اند و منتظر پیغمبر آخرالزمان هستند. آنها به اسلام روی آوردند و به همین دلیل وقتی پیغمبر اکرم(ص) به مدینه رفتند این‌گونه نبود که دوباره اقلیتی را تشکیل بدهند.

پیغمبر در مکه حرکت را به‌تنهایی آغاز کردند و بتدریج

حجت الاسلام بهجت پور:

مدل حکومت نبوی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد توجه باشد

بهجت پور
شناسهٔ خبر: 2464305 - 
قم- عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حکومت نبوی جامعه‌ای را که در گمراهی آشکار بود به یک جامعه مدل و الگوی دینی تبدیل کرد و بهترین مدلی است که باید در تحقیقات اسلامی پیشرفت بررسی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور در نشست علمی "نظام آرمان‌های الگوی پایه اسلامی پیشرفت" که ظهر سه‌شنبه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد، گفت: هر نوشتهای که اسلامی است باید در مرکز ثقل آن مبانی آیات و روایات بیان شود.

وی تصریح کرد: نظام آرمان‏‌ها مبنایی ترین نظام است اما در ابتدا باید تعریفی از خود این نظام ارائه داد، و هم چنین در ابتدای این تعریف باید بگوییم الگو چه جایگاهی دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه فطرت دستگاه جامع معرفتی کاملی نیست که سنت و قرآن در راستای آن معنا شود، ادامه داد: نباید عقل بر قرآن حاکم کرد؛ برخی پژوهشگران تصور عقلانی خود را مورد نظر قرار می‌دهند و سپس به دنبال آیاتی می‌روند که نظر و عقیده  آنان را اثبات کند.

این پژوهشگر قرآنی افزود: ادبیاتی که در راستای الگوسازی بیان می‌شود باید ساده سازی شود یعنی ساده باشد تا تبدیل به یک گفتمان شود.

حجت الاسلام بهجت پور عنوان کرد: اگر در پژوهشهای علمی به صورت پیچیده بنویسیم و بگوییم این کار فایده‌ای نخواهد داشت.


در گفت‌وگو با حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور می‌خوانیم: 
لزوم پاسخگویی حوزه از پایگاه دین و با نگاهی حکومتی به نیازهای امروز جامعه

به گزارش سرویس اندیشه، در بخش اول این گفت‌وگو موضوع فقه حکومتی را که از جمله موضوعات و سرفصل‌های مهم در حوزه اندیشه اسلامی و مبنایی برای واکاوی نقش حوزه‌های علمیه و فقه شیعی در سیر تطور و تاریخ ظهور و بروز حوزه‌ها خاصه با ممزوج شدن آن با نقطه عطفی همچون انقلاب اسلامی است، مورد بررسی قرار دادیم.
در آن بخش، ضمن نگاهی به تاریخچه و مروری بر روند شکل گیری بحث فقه حکومتی، به آسیب شناسی جریان تطور آن، خاصه در دوران پس از انقلاب اسلامی و تحلیل نقش حوزه‌های علمیه به عنوان مرجع و منبع اصلی رجوع در این موضوع پرداخته‌ایم.
بحث ما با موضوع فقه حکومتی آغاز شد و در ادامه به نکات متنوعی در متن و پیرامون این عنوان، به ویژه در حوزه کارکردهای به روز و نوین حوزه‌ها و نیازهای پژوهشی و حضور جدی و همه جانبه این نهاد مهم فرهنگی و اعتقادی در میادین فکری ایران اسلامی معاصر انجامید.
ضمن سپاس از استاد بهجت پور که با صمیمیت و همراهی، پذیرای سرویس اندیشه خبرگزاری رسا بودند و در این بحث خطیر و چالش برانگیز، با صراحت و صداقت و تواضع همراهیمان کردند، آرزومندیم که این نشست فتح بابی باشد برای بحث‌های علمی و روشنگرانه مستمر در این حوزه مهم که سرویس اندیشه خود را مکلف به پیگیری و ارائه مطلوب آن می‌داند.
بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم.
 
رسا  جناب بهجت پور در ادامه فرمایشات حضرتعالی درباره سیر تطور فقه حکومتی می‌خواهیم بدانیم در میانه بدنه حوزه و در میان نخبگان از مراجع معظم تقلید گرفته تا اساتید حوزه و سیستم اجرایی و اداری جامعه و... این حلقه مفقوده‌ای که احساس می‌کنید در پیوند خوردن میان فکر دینی و امور کاربردی و اجرایی هست کجاست و چرا این اتفاق نمی‌افتد؟
حلقه مفقوده در همین مرکز مدیریت و شورای عالی حوزه است. این‌ها باید بتوانند این ارتباط را برقرار کنند. یعنی این‌ها باید بتوانند مسائل را از حکومت بگیرند و ساز و کارها و شبکه‌های ارتباطی با حکومت را به خوبی طراحی کنند که آسیب‌های حکومت کلیسایی را نداشته باشد؛ آسیب‌های حکومت اهل سنت را هم نداشته باشد و بعد از این که این مسائل را حل کردند، به خوبی آن‌ها را به شبکه نخبگان حوزه وصل کنند.

استاد بهجت پور در کلاس تفسیر موضوعی تنزیلی عفاف و حجاب همگام با وحی:

با توجه به سیر نزول سوره‌ها می‌توان استفاده کرد که پوشش اسلامی پدیده‌ای مرتبط با عفت جنسی در روابط میان زنان و مردان است. تلاش قرآن اصلاح روابط جنسی زنان و مردان و خانواده‌ها و جلوگیری از گرفتار آمدن در شقاوت‌ها است. دور کردن جامعه مؤمن از مقدمات آلودگی‌های جنسی مهمترین فلسفه پوشش زنان و مردان به شمار می‌رود. توصیه در باب کنترل چشم و نگاه در کنار


حجت الاسلام بهجت پور مطرح کرد؛ 
نا‌آشنایی استادان علوم سیاسی با علوم قرآنی منشأ تحلیل نادرست سیاسی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که بهترین رویکرد در روش تفسیر سیاسی قرآن کریم تحقیق گروهی و جمعی است، گفت: مفسران قرآن کریم با دانشمندان علوم سیاسی در این زمینه باهم همکاری داشته باشند.

بهجت پور

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا،  حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ پیش از ظهر امروز، در نشست علمی «رویکردهای مختلف در تفسیر سیاسی قرآن کریم» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، به روش‌های مختلف تفسیر سیاسی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: با دو مبنای توصیفی و توصیه‌ای علوم دیگر را در قرآن کریم مورد بررسی قرار داد.

 

حجت الاسلام بهجت‌پور بیان کرد: سیاست عبارت از ایجاد کنش‌های در جامعه است که

شرکت جمعی از پژوهشگران مرکز پژوهشی مؤسسه اموزش عالی معصومیه در نشست علمی تحول فرهنگی عفاف و حجابنشست علمی تحول فرهنگی عفاف و حجاب روز یک شنبه 17/12/93 با مشارکت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و جامعه الزهراء در سالن آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی جامعه الزهراء برگزار گردید.

در این نشست که اساتید جامعه الزهرا و جمعی از پژوهشگران مؤسسه تمهید و مرکز پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزی معصومیه حضور داشتند، ارائه مطالب توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهجت پور صورت پذیرفت. حجج الاسلام دکتر یوسفی غروی و غنوی نیز ناقدان این نشست بودند. حجت الاسلام و المسلمین دکتر داودی نیز مسئولیت دبیر علمی جلسه را بر عهده داشت.
در ابتدای جلسه دکتر بهجت پور مطالبی را درباره سطوح مختلف کار در سبک تنزیلی توضیح دادند. ایشان در ادامه بیان کردند در تفسیر موضوعی تنزیلی دوازده اصل باید رعایت شود، که از جمله آنان می توان به این موارد اشاره کرد:
1-    در تفاسیر موضوعی مرسوم، نظر اسلام درباره یک موضوع بررسی می شود؛ لکن در این سبک از روش ها پرسیده می شود.
2-    بررسی ارتباط سوره ها به منظور شناخت مسیر فرهنگ سازی لازم و ضروری است.
3-    همواره باید خطاب آیات مورد توجه و دقت قرار گیرد؛ زیرا مخاطب گاه موافقان، گاه مخالفان و یا رهبر تحول فرهنگی است.
4-    نکته دیگر تمایز قائل شدن میان ویژگی های عرب معاصر نزول با ویژگی های فطری تمام انسان­هاست.


 

بسم الله الرحمن الرحیم

آن چه پیش‌رو دارید گزیده‌ای از سخنان حضرت آیت‌الله مصباح‌ یزدی (دامت‌برکاته) در دفتر مقام معظم رهبری است که در شرح دعای وداع با ماه رمضان در تاریخ 6/4/94، مطابق با دهم ماه مبارک رمضان 1436 ایراد فرموده‌اند. باشد تا این رهنمودها بر بصیرت ما بیافزاید و چراغ فروزان راه هدایت و سعادت ما قرار گیرد.

دعوت‌های الهی؛ اسباب سعادت

وَ قُلْتَ: ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ، إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی سَیَدْخُلُونَ‏ جَهَنَّمَ‏ داخِرِینَ‏، فَسَمَّیْتَ دُعَاءَکَ عِبَادَةً، وَ تَرْکَهُ اسْتِکْبَاراً، وَ تَوَعَّدْتَ عَلَى تَرْکِهِ دُخُولَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ. فَذَکَرُوکَ بِمَنِّکَ، وَ شَکَرُوکَ بِفَضْلِکَ، وَ دَعَوْکَ بِأَمْرِکَ، وَ تَصَدَّقُوا لَکَ طَلَباً لِمَزِیدِکَ، وَ فِیهَا کَانَتْ نَجَاتُهُمْ مِنْ غَضَبِکَ، وَ فَوْزُهُمْ بِرِضَاکَ. وَ لَوْ دَلَّ مَخْلُوقٌ مَخْلُوقاً مِنْ نَفْسِهِ عَلَى مِثْلِ الَّذِی دَلَلْتَ عَلَیْهِ عِبَادَکَ مِنْکَ کَانَ مَوْصُوفاً بِالْإِحْسَانِ، وَ مَنْعُوتاً بِالامْتِنَانِ، وَ مَحْمُوداً بِکُلِّ لِسَانٍ، فَلَکَ الْحَمْدُ مَا وُجِدَ فِی حَمْدِکَ مَذْهَبٌ، وَ مَا بَقِیَ لِلْحَمْدِ لَفْظٌ تُحْمَدُ بِهِ، وَ مَعْنًى یَنْصَرِفُ إِلَیْهِ ...

یادآوری مظاهر رحمت الهی

چنان‌که عرض شد، بخش اول این دعای شریف در مقام ستایش خداوند است. از جمله این‌که حضرت سجاد علیه‌السلام به پیشگاه خداوند عرض می‌کند: خدایا تو با بندگانت آن چنان رفتار می‌کنی که اگر مرتکب گناهی شوند و کار زشتی انجام دهند با آن‌ها مدارا می‌کنی و به آن‌ها مهلت می‌دهی تا شاید از آن اعمال دست بردارند. علاوه بر این بابی را برای بندگانت باز کردی که نه‌تنها در آینده بتوانند به کار خوب بپردازند، بلکه

رویکرد تفسیر تنزیلی:
* ارائه تصویری کلی از مهندسی عمیق و دقیق تحول قرآنی از دریچه ی آشنایی با روش حاکم در قرآن؛
* اشاره به توزیع عالمانه و هنرمندانه ی مفاهیم و ارزش های دینی در سراسر آیات قرآن؛
* پرده برداری از ترکیب حکیمانه محتوا و ساختار آیات و سور در جریان نزول تدریجی قرآن؛
* تبیین روشمند نزول کلام وحی در راستای تغییر فرهنگ جاهلی به فرهنگ الاهی؛
* بیان پیوستگی منطقی مفاهیم و معانی قرآنی؛

tafsir.hamgam ba vahy.bahjatpor.majdedez

چکیده

قرآن محصول 23 سال نزول تدریجی آیات بر پیامبر اکرم (ص) می باشد. آن حضرت با خواندن آیات الهی بر مردم، جانشان را تطهیر کرد و با آموزش محتوای کتاب و بیان حکمت ها از نادانی بسیار روشن، بیرونشان آورد:

 یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ

حضرت محمد(ص) به مدد آیات الهی جان هایی را پروراند، تطهیر کرد و قلب هایی را سرشار از نور ساخت و به راه خدای شکست ناپذیر و ستوده راه داد:

کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ

این حادثه چگونه رخ داد؟ قرآن با چه روشی، انسانها را به بلندای تحوّل فرهنگی و همه جانبه فردی و اجتماعی رساند؟ چطور انسان هایی را بر ضدیّت نفسشان شوراند و بنده خدا نمود و با او پیوند داد و از انفعال بیرون آورد و تبدیل به صالحانی مصلح نمود و امتی وسط بنا کرد که شاهد بر دیگران باشند، همان گونه که خود شاهد بر آنان بود؟

درآمدی بر اصول تحول فرهنگی (با الهام از نزول تدریجی قرآن)

به عبارت دیگر، تردید نداریم که پیامبر اکرم(ص) به مدد آیات قرآن و محتوای عمیق آن تحولاتی شگرف رقم زد و با قرآن

به جهت درخواست بسیاری از دوستان برای در اختیار گذاردن جداول ترتیب نزول سوره ها، فایل ذیل تقدیم می گردد.

 دانلود جداول ترتیب نزول سوره ها به نقل از تفسیر همگام با وحی و پایان نامه بنده

لطفا اینجا را کلیلک کنید یا بر روی عکس کلیک کنید.

رمز فایل:     hamgambavahy.blog.ir

tafsir.hamgam ba vahy.bahjatpor.majdedez

اصول تحول فرهنگی

کتاب درآمدی بر اصول تحول فرهنگی با الهام از نزول تدریجی قرآن نگاشته استاد دکتر عبدالکریم بهجت پور است که موسسه بوستان کتاب آن را در 231 صفحه منتشر کرده است. در فهرست مطالب کتاب مذکور عناوین زیر دیده می‌شود: انواع و مراتب نزول قرآن، تحول آفرینی قرآن، تحول فرهنگی را از کجا آغاز کنیم، ملاحظاتی درباره سبک تفسیر ترتیب نزولی و عناوین متعدد دیگر. در ذیل، بخشی از مطالب کتاب مذکور را که در سالیانی قبل در روزنامه جمهوری چاپ شده است، برای بهره‌مندی خوانندگان درج می‌کنیم.
درآمدی بر اصول تحول فرهنگی (با الهام از نزول تدریجی قرآن)

منبع  :  روزنامه جمهوری اسلامی 08/10/1389

تحول فرهنگی، ضرورت‌ها، ابعاد، چالش‌ها
"تحول فرهنگی" تغییری همه جانبه در باورها، التزام‌ها و رفتارهای فردی و اجتماعی است که باعث پدید آمدن شخصیتی جدید و هویتی نو در فرد و اجتماع شده و آن‌ها را از گذشته خود جدا می‌سازد. گستردگی این تغییر به تنوع و گستردگی ابعاد فرهنگ پذیر فرد و جامعه از یک سو و کمیت و کیفیت تفاوت فرهنگ جدید با باورها و رفتارهای گذشته (فرهنگ قدیم) از سوی دیگر و نیز با قدرتی که فرهنگ جدید در مقابله با چالش‌ها و موانع از خود نشان می‌دهد، ارتباط تمام دارد. به لحاظ آن که فرهنگ، تمایز انسان از جان‌داران را نشان می‌دهد و با توجه به آن که انسانیت، طرفیتی بسیار عظیم و نامتناهی دارد، اتصاف فرهنگ‌ها به اوصاف متعالی و منحط، کامل یا ناقص، تک ساحتی یا تمام ساحتی، مدلل می‌گردد و تعامل فرهنگ‌ها یا تقابل آن‌ها و انتخاب یک فرهنگ و دست کشیدن از فرهنگی دیگر توجیه می‌شود.
به میزانی که انسانیت و مقاصد و اهداف آن شناخته شود و فاصله انسان از حیوان درک شود، ضرورت انتخاب فرهنگ متعالی بیشتر احساس می‌گردد و بر عکس، هر اندازه این فاصله دیده شود، ضرورت چنین گزینشی کمتر احساس می‌شود و حتی شاید علت تفاوت برخی از تعاریف فرهنگ را بتوان با همین تفاوت، شناخت و توضیح داد.
نقش ادیان در تحول فرهنگی
بدون هیچ شبهه‌ای ادیان الهی به خصوص ادیان یهودی، مسیحی و اسلام، تاثیر ماندگاری

همانگونه که قبلا در اخبار آمد، کتاب «تفسیر تنزیلی؛ مبانی، اصول، قواعد و فوائد» اثر فاخر استاد بهجت پور که توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انتشار یافته و اولین اثر در نوع خود در پرداختن مفصل به مبانی، اصول، قواعد و فوائد یک سبک تفسیری است، در گروه علمی تفسیر و علوم قرآن شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد. این کتاب متد علمی یی که در تفسیر همگام با وحی به کار گرفته شده است را توضیح می دهد و در تفسیر تنزیلی همگام با وحی که تاکنون ۳ جلد آن منتشر شده و جلد چهارم و پنجم آن در دست چاپ است، به گام های تحول فرهنگی از منظر قرآن با تاکید بر ضرورت مطالعات تنزیلی (نزول تدریجی) پرداخته شده است و به نتایج بدیعی دست یافته است، که در جای خود قابل بحث و بررسی است.

به گزارش خبرگزای مهر، جلسه نقد و بررسی کتاب «تفسیر تنزیلی» با حضور حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور؛ مولف کتاب، دکتر عبدالهادی فقهی زاده، دکتر مجید فلاح پور و هاجر خاتون قدمی در سرای اهل قلم برگزار شد. حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور مولف کتاب «تفسیر تنزیلی» با بیان این که در مطالعات اسلامی، جای روش هایی که از دین گرفته شده باشد، خالی است گفت: